reklama

Čo riaditeľ Múzea SNP Mičev nezatajil - ale ani nezverejnil

Kandidát na post bystrického župana, Stano Mičev, je generálny riaditeľ Múzea SNP. Počas predvolebnej kampane sa vychvaľoval, až by človek chytil dojem, že je to záchranca Slovenska. Ale pozrime, čo Mičev v skromnosti nezverejnil.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Najprv však moje vyznanie.
Ako Slovák aj ako Bystričan som hrdý na to, že armáda Slovenského štátu, najmenšieho štátu v Európe, sa vzoprela so zbraňou v ruke nemeckej tyranii. Som hrdý na to, že k slovenskej armáde sa pridali ďalšie ozbrojené zložky a veľká časť civilného obyvateľstva. Na to som hrdý. Ale hnusí sa mi sprofanovaný, spolitizovaný prístup k odkazu SNP, ktorý sa hnusne udržuje až dodnes a znevažuje tak pietny odkaz SNP.

A teraz si urobme malú prechádzku celým múzeom SNP.

Mičev nezatajil, že zohnal pre múzeum peniaze. K oslavám 70. výročia minul 480 tisíc €, z toho 200 tisíc € „použil“ na úpravu okolia pamätníka. Ale nezverejnil, že tri dni pred oslavami 70. výročia SNP ostali pri vstupe k pamätníku v preliaknutých neopravených paneloch dve ohromné mláky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Pompézny vstup k pamätníku začína mlákou
Pompézny vstup k pamätníku začína mlákou (zdroj: ds)

Keď som tú mláku fotil, práve tade riaditeľ prechádzal a vysvetlil mi, koľko toho má na pleciach, ale že ani na toto nezabúda. Dal mláku pozametať a prikryť kobercom. Takže vládni ťuťkovia si lakýrky nezagebrili. Ibaže presne tri roky po oslavách je tá mláka presne takáto.

Po troch rokoch vás víta tá istá mláka
Po troch rokoch vás víta tá istá mláka (zdroj: ds)

Mičev nezatajil, že zverenú dotáciu minul na kadečo potrebné, ale až po oslavách dal opraviť polozhnitú umelú zemľanku - za ďalších 20 000 €.

A teraz prechádzka budovou pamätníka. 

Som presvedčený, že impozantná budova pamätníka je skvost slovenskej architektúry, ale slúžila by ako pamätník omnoho účinnejšie, keby bola úplne prázdna. Lebo to vo vnútri je zmes šrotu a zavádzajúcich lživých informácií, ktoré sú však dômyselne prepletené pravdivými artefaktmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hneď vo foyeri zaujme superšrotový artefakt - motor a vrtuľa ťažkého vojenského člna. Každý normálny človek vie, že taký čln nebol počas SNP použitý nikde na Slovensku. Ale chýbajú tí normálni ľudia, ktorí by Mičevovi zakázali vystavovať takéto vylomeniny. Lektor múzea mi vysvetlil, že počas vojny taký čln určite niekde bol. A že je to ukážka konzervácie takéhoto motora. Nuž a Mičevovi nemá kto prikázať, že ten motor s vrtuľou patrí do výukových dielní niektorej Strojníckej fakulty.

Ale aby bol Mičevov recesný postoj ešte výraznejší, namiesto pohľadníc predáva vo foyeri sklenené veštecko-upomienkové gule po 13,80 €.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Toto je suvenír z Múzea SNP
Toto je suvenír z Múzea SNP (zdroj: ds)

Postúpime na prvé poschodie. Tu nájdete akési nepomenované sochy a neviete, kto sú tí ujčokovia, kto ich stvárnil a na čo. Ale dominantou prvého poschodia je premietací amfiteátrik. Lenže bežný návštevník vidí len stoličky a premietacie plátno. Nevie, že ak by požiadal vrátnika, ten tam pošle lektora a ten spustí DVD video. Za 8 minút potom môžete zhliadnuť padajúce zbombardované domy, pochodujúcu hitlerjugend, a to za zvukov pravoslávnych chorálov. O SNP ani slovo!

Na druhom poschodí vidíte kadečo umelecky upravené do umeleckých vitrín, ale museli by ste sa veľmi namáhať, aby ste zistili, čo je čo. Okrem výstavných exponátov sú tam aj poriadne zastarané digitálne informačné boxy, ale z tých sa o SNP dozviete akurát tak ...

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Infobox ponúka pestré menu
Infobox ponúka pestré menu (zdroj: ds)

Podstatou informácie o SNP je dodnes hýčkaná benešovská lož, že údernou silou povstania bola Československá armáda na Slovensku. A táto nehorázna lož je ochutená husákovskou revolučnou nátierkou. A samotná pravda je zase kdesi v ...

O slovenskej armáde ani slovo
O slovenskej armáde ani slovo (zdroj: ds)
Dodnes sa nesmie použiť slovo SLOVENSKÝ
Dodnes sa nesmie použiť slovo SLOVENSKÝ (zdroj: ds)

EXKURZ:
Začiatok SNP sa datuje na 30. augusta 1944, kedy zo Slobodného slovenského vysielača z Banskej Bystrice zaznela výzva od pplk. Mirka Vesela armáde a všetkým ozbrojeným zložkám, vstúpiť do ozbrojeného boja proti nemeckému fašizmu. O pár minút neskôr Ing. Styk prečítal výzvu k slovenskému národu, aby sa pripojili k armáde. No a Mičev pred pár rokmi vo vysielaní terajšieho Slobodného vysielača úprimne priznal, že nevie kto tú proklamáciu prečítal...
Bez výzvy Slobodného slovenského vysielača by SNP bolo len niekoľkodňové chaotické vyčíňanie. Úloha vysielača bola pre SNP dominantná! Ale pán Mičev ani nevie, kto to prakticky započal.

Na druhom a treťom poschodí múzea je ešte všeličo - dokonca aj mobilná zubná vŕtačka, ktorou možno dakto dakomu vŕtal do zubného kazu. A sú tam tety, ktoré tam poctivo sedia. Nemusia nič o zbierkach vedieť a ak sa aj spýtate, milo vám odvetia, že oni len dozerajú. 

Žiaci pri školských výletoch sú potešení, že videli búchačky a vonku tanky, papaláši sa tešia, že sa to dá tak rýchlo prebehnúť a ...

Pred pár rokmi som navštívil Mičeva s jednou bystrickou novinárkou a tá mu povedala: „Stanko, tu ten pán má vážne výhrady k expozícii.“ Predložil som mu moje vážne výhrady a Mičev úprimne sebakriticky pritakal, že sa s mojimi výhradami stotožňuje, ale ľútostivo oznámil, že nemá peniaze na nijakú zmenu a okrem toho je expozícia chránená autorským právom výtvarníka, ktorý to všetko tak pekne umelecky stvárnil. Povedal mi: „Zožeňte potrebné peniaze a zmením to!“ Posledný odpor, na ktorý som sa zmohol, bol: „Keby ste odstránili to nič nehovoriace vstupné video, dvanásťročné deti by dokázali namiesto toho urobiť výstižnú vstupnú informáciu o SNP. A to úplne zadarmo...“

Vtedy som netušil, že Mičev peniaze zoženie. Zohnal. Ohromujúce milióny. Lebo ťuťkovia na spolitizované bubákoviny vždy vedeli dať. Takže Mičev peniaze dostal. A v masmédiách sa ešte nedávno vychvaľoval, že detskú škôlku prerobil na vzdelávacie centrum SNP. Nuž pozrime, aká je pravda. Áno - podstata je pravdivá. Bola tam škôlka a už jej niet, hoci objekt stojí. Ale práve tam si Mičev vybudoval svoju rezidenciu. 

Pod zámienkou, že presídľuje archív SNP, presídlil celú administratívu na druhý koniec Bystrice a vybudoval si tam riaditeľstvo múzea. Samozrejme popri tom aj archív. Málokto však vie, že sťahovanie archívu sa dalo počítať na roky a skončilo len v máji 2017. Hoci dodnes vraj ešte nebeží naplno. 

Tento článok vznikol preto, lebo som potreboval jednu informáciu o konkrétnej udalosti počas SNP a konkrétnej osobe partizána. V múzeu SNP mi povedali, že to musím ísť „do múzea na Tulskej“. Tak som si to našiel na mape a šiel som. Vedel som presne, kde to je, ale aj tak som sa tam musel pýtať kde to je. Žiadna informačná tabuľa. A keď som už vedel kam mám ísť, nemohol som, lebo do súkromnej mičevovskej rezidencie je zákaz vjazdu.
 

Toto je príjazd k Mičevovej rezidencii
Toto je príjazd k Mičevovej rezidencii (zdroj: ds)

Tak som odstavil auto a peši som prišiel k impozantnému portálu budovy.

Pompézny vstup do detašovaného múzea
Pompézny vstup do detašovaného múzea (zdroj: ds)

Ibaže zamknuté a žiadna informácia kedy nebude zamknuté. Ale nedal som sa. Prešiel som popod akési prelukové podbránie a auto s menovkou ma ubezpečilo, že som pri správnom vchode.

Auto namiesto  infotabule
Auto namiesto infotabule (zdroj: ds)

Šéf hospodárskej správy mi povedal, že všetko bude, ale ešte nestačili (od mája). Mičev má čas na to, aby pomaľoval reklamne svoje auto, ale dať info tabuľku kadiaľ sa k nemu ide, to nie. Lebo keby tam boli otváracie hodiny, nebola by to už zašiváreň.

V archíve ma prijala šéfka, napriek tomu, že som nebol objednaný. Milo mi vysvetlila, že archív múzea slúži múzeu. No a všetko ešte nie je v skriniach. A informáciu, ktorú som chcel mi nemala ako poskytnúť, lebo múzeum má len to, čo im poskytnú ľudia a to, čo neposkytnú, múzeum nemá ako vypátrať.

Tak som si spomenul, ako sa Mičev v novinách vychvaľoval, že poskytol pre 36 vysokokvalifikovaných odborníkov pracovné príležitosti. Nuž keby ujčok Fico prihodil, mohol by Mičev zamestnať ďalších 36. O výsledky prác nejde, tie predsa nikto nežiada. A keby aj žiadal, pre istotu je tu zákaz vjazdu a zamknutá budova.

Rekapitulácia.
Za 12 rokov svojho absolutizmu v Múzeu SNP dokázal Mičev veľa. Naozaj dokázal minúť obrovské sumy, ktorých účelovosť nikto nekontroluje. Naozaj zamestnáva 80 ľudí v inštitúcii, kde by stačilo 12 osôb včítane esbéeskárov. Naozaj zo škôlky vybudoval pre seba nekontrolovateľnú rezidenciu a naozaj pomíňal 27 miliónov na digitalizáciu, ktorá nemá praktické uplatnenie. Ale to všetko ťuťkovia z našej vlády dokážu označiť ako plus. A je tu možnosť, že keď sa toto všetko dozvie náš premier, že radšej ešte prihodí zo štátneho rozpočtu, aby si múzeum nemuselo prilepšovať predajom tých suvenírových sklenených gúl.

Ale je tu aj tá eventualita, že by sa vládni činitelia prebudili, a to povstalecké heslo, ktoré Mičev tak rád roztrubuje ako slogan, by použili prakticky:

„Začnite s vysťahovaním!“
(... z múzea ...)

Nakoniec je potrebné vysvetliť základný Mičevov postoj. Temer každý počul, či videl, ako neustále kydá na Slovenský štát tú svoju ošúchanú verbálnu zlobu: „Fašisti, fašisti ...“, veď viete. Je to v masmédiách. Ale Slovenský štát - to nebola len poštová známka, ani fotografie z mítingov, ani pár takých či onakých protagonistov. Štát to boli ľudia! Aj ja! Narodil som sa do Slovenského štátu a nebol som fašista, ani moji rodičia, ani nikto z mojich príbuzných! A ani nikto z našich susedov či známych! Hoci vieme, že v Slovenskom štáte boli aj fašisti. 

Preto sa pýtam, dokedy bude tento nactiutŕhač tak nehorázne urážať všetko slovenské? Prečo tento kverulant pravdy stojí za benešovským klamstvom, že SNP bolo akciou 1.Československej armády?

Prečo dodnes nesmieme vedieť,
že SNP bolo akciou SLOVENSKEJ ARMÁDY?

Nuž - vysvetlenie je jednoduché. Keby všetci čestní historici priznali, že SNP bolo akciou SLOVENSKEJ ARMÁDY, každý normálny človek by položil normálnu otázku:

„Štát, ktorého armáda bojovala proti fašizmu bol fašistický?“

Dušan Seberíni

Dušan Seberíni

Bloger 
  • Počet článkov:  69
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Som 15 rokov dôchodca. Živil som sa stavárinou a keď sa už mohlo, začal som predávať Biblie a kresťanskú literatúru. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu