reklama

Banskobystrické kydanice

Sloveso kydať pochádza z oblasti nedávneho poľnohospodárstva a jeho význam je plošné rozprestieranie hnoja. A čo si pod tým predstaviť dnes? Že čo to je? Nuž kukajte.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (24)

Na najfrekventovanejšiu mestskú komunikáciu príde nákladný autiak, zastane, rozbalí multihadicu a začne na cestu kydať kade-tade kydanicu (odborne asfalto-latexová emulzia). Súčasne sa tou hadicou chrlia na cestu kamienčoky frakcie 2-8 mm a aj to kade-tade. Robí sa to za plnej premávky. Nazýva sa to oprava výtlkov tryskovou technológiou. A robí sa to už vyše 13 rokov. Tak si to pozrite.

01 - Takto prišli už v roku 2005 a nebolo nikoho, kto by ich zastavil
01 - Takto prišli už v roku 2005 a nebolo nikoho, kto by ich zastavil (zdroj: (ds))
02 - A takto rozkydávali gebuzinu na rovný nepoškodený povrch
02 - A takto rozkydávali gebuzinu na rovný nepoškodený povrch (zdroj: ds)
03 - Toto je „opravený“ cestný koberec
03 - Toto je „opravený“ cestný koberec (zdroj: ds)
04 - A takto si to odnášajú autá - na kolesách a zabrýzganej karosérii
04 - A takto si to odnášajú autá - na kolesách a zabrýzganej karosérii (zdroj: ds)

V roku 2005 som prešiel popri tej súprave (obr.1) a špricli mi (nechtiac) na dvere malú spŕšku. Tak som privolal policajnú hliadku. Kým hliadka prišla, z náklaďáka stihli zvesiť dopravnú značku „pozor na ceste sa pracuje“ a dať ju na vozovku. Takže bola vraj moja chyba, že som tade vôbec šiel. A dobrosrdečný policajt ma chlácholil, že veď sa to dá terpentínom umyť, takže mi nevznikla žiadna škoda. Na druhý deň mi náčelník dopravnej polície vysvetlil, že to musí byť počas premávky vozidiel, lebo sa počíta s tým, že to vozidlá uvalcujú.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď v roku 2012 začali takto pieskovať cestu pod Urpínom, drzo pritom obchádzali jamy a výmoly. Tak som tam zavolal mestskú políciu a oni ochotne prišli a že veď tie jamy tí oní možno ešte dokončia. A že ani im sa to nepáči, ale že je to akcia mesta, tak čo už... Nuž som šiel na Mestský úrad za hlavným kontrolórom a ten prisľúbil, že prešetrí. A prešetril tak, že oznámil majiteľovi postrekovej súpravy, že som si sťažoval. Tak som sa vdrúzgal na Mestský úrad na zasadanie mestskej rady a keďže som nebol pozvaný, musel som si vynútiť slovo a informovať ich o tej kydanicovej nehoráznosti. Ale šéfka oddelenia údržby komunikácií s neskrývaným hnevom obhájila kydanicu, že je to v súlade s plánom údržby komunikácií. Tak si pozrite na realizáciu toho plánu údržby.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
05 - S jedlom rastie chuť - nuž v roku 2012 takto opravovali výtlky
05 - S jedlom rastie chuť - nuž v roku 2012 takto opravovali výtlky (zdroj: ds)
06 - Opravovalo sa hlavne zdravé okolie výtlkov
06 - Opravovalo sa hlavne zdravé okolie výtlkov (zdroj: ds)
07 - O dva dni sa rovná časť zmenila na hrboľatú a neporušená rýha dostala lemovanie
07 - O dva dni sa rovná časť zmenila na hrboľatú a neporušená rýha dostala lemovanie (zdroj: ds)

Faktúru za túto ničomnosť mi odmietli ukázať. A prešetriť nemal kto, lebo poslanci nechápu, že princíp jednoduchej ekonomiky je „čo za čo“ a „koľko za koľko“.

O ČO TU VLASTNE IDE ?

Okolo roku 1980 bolo v Československu niekoľko desiatok výskumných ústavov pre stavebníctvo, ale praktický úžitok neprinášali. Preto väčšie podniky zriaďovali svoje vlastné výskumno-vývojové základne. Vtedy sa v Československu ponúkala zahraničná metóda na spevňovanie prašných ciest postrekom EAL (emulzia asfalto-latexová). A akýsi horlivec to navrhol aj na opravy komunikácií - hlavne mestských.

Výskumno-vývojová základňa veľkého stavebného podniku Stavoindustria B.Bystrica dostala vtedy rezortnú úlohu posúdiť vhodnosť uvedenej metódy. Záverečná správa tejto úlohy znela nasledovne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Táto metóda sa nedoporučuje používať na spevnenie prašných ciest, nakoľko neprináša súvislý postrek celej plochy, je to len provizórium a náklady sú neúmerné výslednému efektu. V žiadnom prípade sa nedoporučuje na opravy komunikácií a treba túto metódu považovať pre tento účel za závadnú, nakoľko neobalené segregované zrná vytvárajú nebezpečnú zónu pre šmyk vozidiel, zmes kameniva a emulzie nie je konzistentne homogenizovaná a preto výsledok takéhoto ošetrenia je len krátkodobým provizóriom.

Neskôr bola síce táto technológia presadená, ale len za prísneho dodržiavania technologických podmienok.
U nás sa však používa len za prísneho ignorovania technologického postupu v celom rozsahu!

SkryťVypnúť reklamu
reklama
08 - A je tu 23. júl 2018 a moderná rozkydávacia súprava. Príde a kydá kade chce.
08 - A je tu 23. júl 2018 a moderná rozkydávacia súprava. Príde a kydá kade chce.  (zdroj: ds)
09 - Takto zasvinili prechod pre chodcov
09 - Takto zasvinili prechod pre chodcov  (zdroj: ds)
10 - A takto premaľovali zebru pre chodcov
10 - A takto premaľovali zebru pre chodcov (zdroj: ds)
11 - Ak chcete prejsť cez prechod zanecháte otlačok šľapaje
11 - Ak chcete prejsť cez prechod zanecháte otlačok šľapaje (zdroj: ds)
12 - A toto si odnesiete na podrážkach
12 - A toto si odnesiete na podrážkach (zdroj: ds)
13 - A ak chce prejsť auto po takto opravenej vozovke ...
13 - A ak chce prejsť auto po takto opravenej vozovke ... (zdroj: ds)
14 - ... toto si odnesie na pneumatike a nevidieť čo na podvozku
14 - ... toto si odnesie na pneumatike a nevidieť čo na podvozku (zdroj: ds)
15 - No nielen chodci a autá. Kydanie sa nestihlo včas zastaviť tak to chrstlo kus aj do kanála - zvonku to nevidieť a zdnuká to bude čistiť tá istá firma, ktorá to zakydala. Ibaže jedna faktúra bude za kydanie a druhá za „prečistenie“ dažďovej kanalizácie.
15 - No nielen chodci a autá. Kydanie sa nestihlo včas zastaviť tak to chrstlo kus aj do kanála - zvonku to nevidieť a zdnuká to bude čistiť tá istá firma, ktorá to zakydala. Ibaže jedna faktúra bude za kydanie a druhá za „prečistenie“ dažďovej kanalizácie. (zdroj: ds)

 Keď idete v týchto dňoch v Banskej Bystrici hocikade po chodníku a kamienky sa vám vrýpu do podošvy, tak to je pozdrav od firmy Smädo. Kuknite na priľahlú vozovku - tam nájdete jeho podpis. Tá firma, ktorá má udržiavať chodníky čisté, tá ich v tomto období zasviní a akože nič ... Lebo keď ľudia poodnášajú kamienky na svojich podošvách, tá firma vystaví mestu faktúru za čistenie chodníkov.

16 - Tretieho dňa je už vozovka zametená ale chodník nie
16 - Tretieho dňa je už vozovka zametená ale chodník nie (zdroj: ds)
17 - Tu je podpis firmy. Keď bude nové vodorovné dopravné značenie,  nik nezbadá že bola zakydaná dobrá vozovka.
17 - Tu je podpis firmy. Keď bude nové vodorovné dopravné značenie, nik nezbadá že bola zakydaná dobrá vozovka.  (zdroj: ds)
18 - No a 3 m od opravovanej vozovky je takáto spojnica komunikácie a chodníka
18 - No a 3 m od opravovanej vozovky je takáto spojnica komunikácie a chodníka (zdroj: ds)
19 - Chodník patrí mestu a parkovisko je súkromné. A tu vidíte výraznú hranicu medzi tým.
19 - Chodník patrí mestu a parkovisko je súkromné. A tu vidíte výraznú hranicu medzi tým. (zdroj: ds)
20 -A toto je v meste najfrekventovanejšia zastávka MHD - na Námestí slobody.  Naľavo je štrk z predposlednej „opravy“ vozovky a trošku zelene. Napravo je kamenivo  z tejto poslednej „opravy“.
20 -A toto je v meste najfrekventovanejšia zastávka MHD - na Námestí slobody. Naľavo je štrk z predposlednej „opravy“ vozovky a trošku zelene. Napravo je kamenivo z tejto poslednej „opravy“.  (zdroj: ds)

A v budove Mestského úradu sedia zamestnanci, ktorí berú pravidelnú mesačnú mzdu za to, aby sa v Banskej Bystrici konala údržba mestských komunikácií. Namiesto toho tu však vidíte vizitku ich arogantného lajdáctva! 

21 - Tu nastupujú do mestskej dopravy denne tisíce ľudí. Nikoho z nich nezaujíma  „opravená“ vozovka, ale každý nadáva na tých ... --- ...  , ktorí nedali opraviť chodník !
21 - Tu nastupujú do mestskej dopravy denne tisíce ľudí. Nikoho z nich nezaujíma „opravená“ vozovka, ale každý nadáva na tých ... --- ... , ktorí nedali opraviť chodník !  (zdroj: ds)
22 -Šoféri to vedia, tak zastanú kus ďalej. A tí šoféri by vedeli rozprávať ako vyzerajú  príjazdové „koľajové žľaby“, vyhĺbené kolesami autobusov a trolejbusov. (Samozrejme, že sa to  bude robiť. Ale najprv bolo treba minúť peniažťoky na opravu vozovky a až potom sa vozovka rozbúra  a bude sa robiť naozajstne...)
22 -Šoféri to vedia, tak zastanú kus ďalej. A tí šoféri by vedeli rozprávať ako vyzerajú príjazdové „koľajové žľaby“, vyhĺbené kolesami autobusov a trolejbusov. (Samozrejme, že sa to bude robiť. Ale najprv bolo treba minúť peniažťoky na opravu vozovky a až potom sa vozovka rozbúra a bude sa robiť naozajstne...)  (zdroj: ds)

AKO TO MALO BYŤ ABY TO NEBOLO ZÁVADNÉ ?

Najprv vyznačenie prenosnými dopravnými značkami

- pozor na ceste sa pracuje
- najvyššia povolená rýchlosť 30
- prikázaný smer jazdy do voľného jazdného pruhu
- oddelenie pruhu v ktorom sa má postrek robiť dopravnými kužeľmi

Potom samotná práca, ktorá pozostáva z nasledovných úkonov

- najprv vyčistenie opravovaných plôch tlakom vzduchu
- potom spojovací postrek príslušnou emulziou
- potom nanesenie zmesi emulzie a kameniva tryskovou metódou
- následne zhutnenie nanesenej zmesi zavalcovaním (typ válca podľa charakteru a rozsahu opráv od pojazdných vibračných válcov až po vibrohladičky)
- a potom to najdôležitejšie ::: vulkanizačné vytvrdzovanie emulzie v zavalcovanej zmesi počas predpísanej doby
- po vytvrdení zametenie segregovaného kameniva a
- AŽ POTOM spojazdnenie vozovky (respektíve predtým obnovenie vodorovných dopravných značiek)

23 -Aj v ČR takto postrekujú, ale ihneď nasleduje valcovanie.  Ale aj u nás sa valcuje - ibaže kolesami našich áut !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
23 -Aj v ČR takto postrekujú, ale ihneď nasleduje valcovanie. Ale aj u nás sa valcuje - ibaže kolesami našich áut !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  

Technologicky potrebná doba práce je daná

- potrebnou dobou vytvrdzovania - podľa typu katiónaktívnej emulzie
- rozsahom práce

A KDE JE VLASTNE CHYBA?

1 = Z pripojených obrázkov vie každý laik posúdiť, že technologická disciplína v Bystrici je pri takejto práci nulová !!! Avšak nie náhodným zanedbaním, ale provokatívnym trvalým lajdáctvom dodávateľskej firmy, ktorú ochraňuje celý Mestský úrad, počnúc od vedúcej oddelenia údržby komunikácií, ktorá vie, že je to „štandardná metóda“ a napriek tomu ignoruje základné kroky pri tejto metóde.

2 = Táto metóda je prípustná len ako provizórne riešenie akútnych opráv, ale v žiadnom prípade nie na mestskej komunikácii s maximálnym dopravným zaťažením. Ak sa to v BB napriek tomu deje, tak preto, že dopravnej komisii donedávna predsedal Jakub Gajdošík a členom bol poslanec, ktorý vlastní v Banskej Bystrici monopol na údržbu komunikácií - Milan Smädo.

3 = Z pripojených obrázkov vie každý laik posúdiť, že v BB nedochádza k opraveniu komunikácie, len k trestuhodnému míňaniu financií, určených na opravy. Ale to posudzuje komisia pre financie a hospodárenie a tam predsa sedí Jakub Gajdošík.

4 = Nehorázny deficit výstražného dopravného značenia prikryje zhovievavosťou dopravná polícia. Kým som fotil následky kydania, prešli popri dve motorizované policajné hliadky - a nič „nezbadali“.

5 = Policajt mestskej polície mi prezradil, že im to zapáckalo dve vozidlá, ale že sa nedá nič robiť.

6 = A pospolitý slovenský ľud je ešte od čias nevoľníctva zakríknutý a ani nemá čas a ani nevie ako. Keď prejde po kydanici, (lebo inokade sa nedá) naberie na pneumatiky tú hnusnú gebuzinu (obr. 4 a 13) a zvučný klepot na podvozku auta mu oznámi, že tie kamienky sa pri jazde odstredivou silou odlepujú, prudko narážajú na podvozok a prebíjajú antikorózny náter podvozku. A keďže takto zakydaná vozovka je aj niekoľko sto metrov dlhá, tak sa odlepujú, bombardujú, nalepujú, vystreľujú, ale vlastne nič sa nedeje. Nové auto s perfektnou antikoróznou ochranou podvozku je stále nové. Ibaže začne hrdzavieť už o tri roky. A zločincom je po troch rokoch ťažko dokázateľné, že za pol dňa poškodili desaťtisíce áut, čo je z trestnoprávneho hľadiska zločin.

7 = A tie kamienky, ktoré sa neprilepili na pneumatiky a sú rozsypané po ceste sú hrozbou pre vozidlo, ktoré by muselo prudko pribrzdiť. Keď polícia a ostatné zodpovedné zložky nevedia, akú vlastnosť musí mať povrch vozovky, aby zniesol to veľké šmykové napätie pri brzdení vozidla, mali by si aspoň uvedomiť, čo robí na vozovke pri brzdení kamienkový posyp. Poeticky to opísal Ján Botto: „Podsypte mu hrachu, budete bez strachu!“

KDE SA SŤAŽOVAŤ ?

Išiel som na Mestský úrad. Natrafil som práve na kompetentnú dvojicu. Na chodbe stála vedúca Oddelenia údržby miestnych komunikácií Ing. Hláčiková. Žiadal som ju, aby sa išla pozrieť za roh budovy na tú nehoráznosť. Ale Ing. Hláčiková ma okríkla, že nikam nejde a že mi už pred piatimi rokmi jasne povedala, že je to štandardná osvedčená metóda. 

Tak som odišiel.

Lebo na dopravnej komisii sedí Jakub Gajdošík a vedľa neho Smädo, v mestskej rade je prvý predstavený Jakub Gajdošík a vedľa neho Smädo, v komisii pre financie a hospodárenie Jakub Gajdošík a aj zástupca primátora je Jakub Gajdošík.

ZÁVER

Toto však nie je predvolebná protiakcia.

Nafúkaný jedinec môže byť aj naďalej nafúkaný, ale má slovenskou legislatívou vymedzené mantinely pôsobenia. Ak sú tieto mantinely drzo ignorované, nie je to vina nafúkaných šplhúňov, ale tých, ktorí majú strážiť a nestrážia, tých ktorí majú chrániť a nechránia. Predovšetkým tých, ktorých ste volili a oklamali vás. Napríklad na hlavnom stolci sedí primátor Nosko a dobre vie, že počas celého jeho primátorovania ani raz MÚ B. Bystrica nerobil výber dodávateľa na opravu mestských komunikácií, hoci zákon o verejnom obstarávaní mu túto povinnosť ukladá. Prečo na to kašle? Lebo monopolná firma Smädo - MIS má s MÚ B.Bystrica rámcovú zmluvu z roku 2005 (až na večné časy) a tá má u Noska vyššiu prioritu ako zákony SR.

Komisia - to nie je jedinec, ale ľudia. Mestská rada - to sú tiež ľudia. A mestské zastupiteľstvo - to je veľa ľudí. Všetci sú zodpovední v takej výške ako je polička, na ktorej stoja. Ale okrem toho sú zodpovední aj rovnakým dielom...

TAKŽE ČO NEKALÉ SA VLASTNE U NÁS DEJE ?

V podstate nič. Lebo takú istú „údržbu“ a také isté „opravy“ robí aj Banskobystrická regionálna správa ciest a nielen to. Robí sa to v každom väčšom slovenskom meste. A presne tým istým ignorovaním technologickej disciplíny, tým istým ignorovaním zákonov a predovšetkým takým istým ignorovaním ľudskosti! Je to tým, že v našej krajine ČLOVEK je len pojem. A v neposlednom rade je to aj tým, že v európskom merítku nie sme na chvoste, ale pod ním...

Dušan Seberíni

Dušan Seberíni

Bloger 
  • Počet článkov:  69
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Som 15 rokov dôchodca. Živil som sa stavárinou a keď sa už mohlo, začal som predávať Biblie a kresťanskú literatúru. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu